Winnaar met professionele strategie-implementatie

Op 26 maart barst de Formule 1 in Melbourne weer los. Er wordt koortsachtig gewerkt om in topconditie aan de start te verschijnen. De beste teams hebben een zeer hoog ambitieniveau en een glasheldere strategie. Echter, 90% van het succes hangt af van een slim en streng gedisciplineerd team om de uitgestippelde strategie goed en tijdig te implementeren. Dat geldt ook voor de financiële sector. Beide sectoren staan voor vergelijkbare uitdagingen. 

Back to the core

Een belangrijk verschil met de veertig voorgaande seizoenen is dat Bernie Ecclestone niet langer de grote baas is in de formule 1. De nieuwe eigenaar, Liberty Media, wil de formule 1 weer terugbrengen naar de echte racerij. Een belangrijk aandachtsgebied hierbij is aanpak van de regelgeving. Deze is in de afgelopen jaren zo ingewikkeld geworden dat teams meer bezig zijn met de interpretatie van deze toenemende regelgeving, dan met het racen zelf. 

Als we de vergelijking maken met de financiële sector, dan zijn (en worden) organisaties door de enorme regelgeving afgeleid van business, markt en klanten. Veel partijen zijn behoorlijk in zichzelf gekeerd: “Wij doen het toch goed volgens de begroting?”. Intussen is het speelveld totaal veranderd. Het aantal regels zal in de financiële branche op korte termijn helaas niet verminderen, maar aan een goede externe oriëntatie kunnen we vandaag al beginnen.

Sneller

In 2017 worden de auto’s breder, sneller en krijgen ze meer grip. Een bredere auto met bredere vleugels betekent meer downforce, waardoor de auto’s sneller over het circuit kunnen racen. Doordat banden veel breder worden hebben de coureurs meer grip in de bochten, waardoor de bochtensnelheid omhoog gaat. Als de regels doorgaan dan zijn auto’s 3 tot 5 seconden per rondje sneller. 

Met nieuwe marktspelers in de financiële sector worden ook de producten en operationele processen versneld verbeterd en meer toegesneden op klantbehoeftes. Een mooi voorbeeld is de doorlooptijd van een hypotheekofferte: die werd gisteren in een maand geleverd, kan nu in een week en zal over een jaar in slechts enkele seconden worden geleverd. Waar staat u?

Lagere kosten

Een andere ontwikkeling is dat de excessieve kosten voor de motoren omlaag moeten. Vanaf 2018 mogen de formule 1 powerunits maximaal 12 miljoen euro per team per jaar kosten. 

In de hypotheekmarkt zien we dat operationele kostenniveaus van nieuwe spelers door focus, outsourcing en het ontbreken van legacy dermate laag zijn. De gevestigde orde wordt gedwongen om serieus te kijken naar servicingkosten. Alleen door de kostenniveaus te reduceren is een duurzame concurrentiële positie te handhaven. Heeft u enig idee waar u morgen moet staan om financieel gezond te blijven?

Strategische heroriëntatie & professionele implementatie

Het zijn maar een paar voorbeelden van de vele veranderingen waar een raceteam mee te maken heeft. Om hier goed mee om te gaan zal een team elk jaar een nieuwe strategie moet uitstippelen om de beoogde doelstellingen te kunnen realiseren. Hierbij is het van belang dat auto, motor, coureur en team integraal en optimaal op elkaar zijn afgestemd, binnen de geldende uitgangspunten en regels. 

Wij zien dat banken en verzekeraars in toenemende mate structurele druk op het operationele resultaat ervaren door interne en externe factoren. We zien ook een toenemend aantal nieuwe spelers in de markt, die spelregels wijzigen en werken volgens lean processen en met radicale verdienmodellen de druk verder opvoeren. Samen met de hoge kosten door toenemende wet- en regelgeving, wordt de focus op markt- en klantgerichtheid nog steeds fors op de proef gesteld.

Een strategische heroriëntatie is vandaag bittere noodzaak om concurrerend in de markt te blijven opereren. Externe oriëntatie is hierbij onvermijdelijk. Wij begeleiden organisaties in zo’n proces. Naast een goede strategie is het van essentieel belang dat de strategie daadwerkelijk wordt geïmplementeerd op professionele wijze. Alleen dan komt u als winnaar uit de race!

ProMinded maakt u winnaar

ProMinded heeft een uitstekend trackrecord met strategie-implementatie. Wij combineren executiekracht met gedegen inhoudelijke kennis en zorgen dat u winnaar wordt. Meer weten? Neem dan contact op met onze partner Reinier Visser: 06-51415090 of [email protected].
 

De specialist op dit gebied is

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.