Robo advies verandert de beleggingsindustrie ingrijpend

In 2016 zijn Robo advies, en het overkoepelende Fintech, bekende termen geworden. Fintech is een afkorting voor ‘Financial technology’. Robo advies is een onderdeel van Fintech. Hoewel voor veel mensen nog ver van het bed, zal robo advies niet meer verdwijnen van het financiële toneel. Hierdoor ontstaan nieuwe uitdagingen voor bestaande financiële dienstverleners. In deze blog leggen we uit wat robo advies is, welke impact het heeft op de beleggingsindustrie en hoe financiële instellingen hiermee om kunnen gaan. 

Wat is Robo advies?

Robo advies is de verzamelnaam voor het online geautomatiseerd aanbieden van vermogensbeheer en beleggingsadvies. Automatisering is altijd in hoge mate gebruikt in de beleggingsindustrie. Nieuw is dat bij Robo advies het klantcontact en de invulling van de beleggingsomgeving is geïntegreerd in één online omgeving. Robo adviseurs claimen transparanter te werken tegen lage kosten. Nadelen zijn minder flexibiliteit en de noodzaak tot meer zelfwerkzaamheid bij de klanten. 

Markt voor robo advies

Klanten kunnen verdeeld worden in pioniers, volgers en een groep die de overstap nooit maakt. Pioniers vinden het leuk om op onderzoek uit te gaan en geven veel belang aan verbetering van de productkenmerken. Volgers wachten de ervaringen van de pioniers af alvorens zij een beslissing nemen. De eerste pioniers maken inmiddels gebruik van robo advies. Deze groep is jong, heeft een goede baan, is bereid om risico te nemen en is geïnteresseerd in beleggen. De volgers liggen op de loer. De verwachting is dat het aantal prospects voor robo advies dan ook toeneemt én dat het vermogen per prospect stijgt.

Impact op de beleggingsindustrie
De pioniers zit vooral nog in de vermogensopbouw fase. Ze hebben dus lage vermogens ondergebracht bij de robo adviseurs. Het vermogen dat bij traditionele partijen wegtrekt is hierdoor (nog) beperkt. Om klanten met hoge vermogens te behouden, moeten traditionele partijen hun dienstverlening substantieel verbeteren. Het hoge transparantieniveau en de lage kosten komen onder de aandacht bij bestaande klanten. Doordat zij hun eisen opschroeven wordt de nieuwe standaard hoger, terwijl de opbrengsten afnemen. 

Oplossing

Dit betekent niet dat de traditionele partijen verloren zijn. Door hun kennis van de klant én beleggen zijn zij goed gepositioneerd om gebruik te maken van de kansen. Een product dat deze elementen combineert met verbeterde automatisering kan de strijd met robo advies aan. Dit vraagt echter om ingrijpende wijzigingen in de inrichting van de organisatie én de IT infrastructuur. Veel vaker zal ‘buy’ de voorkeur hebben boven ‘build’ van eigen systemen. Specialistische systemen (CRM, backoffice, reporting, etc.) kunnen tegenwoordig veel gemakkelijker ingericht en veilig gekoppeld worden tegen lagere kosten. Onze conclusie: de financiële instelling van de toekomst moet geleid worden als IT bedrijf met financiële kennis.

ProMinded heeft veel ervaring met strategische verandertrajecten in de financiële sector. ProMinded combineert executiekracht met gedegen kennis van vermogensopbouw. Meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op met ProMinded partner Linda Leenders via 06 - 222 707 73 of [email protected].

De specialist op dit gebied is

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.